Nieuws van ons team

16 juni 2023

Ben je al klaar voor 2024?

Opnieuw is het een veelgehoorde vraag in deze tijd van het jaar...  wat vinden jullie van onze prijzen? Gevolgd door: wat doen anderen? Hoeveel inflatiecorrectie moet ik toepassen? 

Wat vinden wij nou eigenlijk van de prijzen?

Het blijf een spagaat: aan de ene kant móeten de prijzen omhoog, niet in de laatste plaats door de blijvende kostenstijgingen van energie, personeel, etc.. Aan de andere kant zien we de consument die steeds minder te besteden heeft. Bovendien merken we dat we een markt ingaan, waarbij met name het aantal aangeboden verhuuraccommodaties veel groter is dan de vraag.

Het samenstellen van de prijzen voor het nieuwe seizoen is voor menig ondernemer een hele lastige puzzel. In de recreatiebranche geldt er bovendien nog een extra handicap; het ondoorzichtig presenteren van prijzen, soms wel inclusief bijkomende kosten en soms weer niet. De consument staat daarbij regelmatig voor onaangename verrassingen. Gelukkig weten wij een aantal stukken van deze lastige puzzel alvast op de juiste plek te leggen. Scheelt jou weer werk!

Daarnaast heb je te maken met andere marketingfactoren die van invloed zijn op jouw situatie. Hoe maximaliseer je jouw omzet zonder dat deze ten koste gaat van jouw bezetting? Ons belangrijkste advies hierin is: stap af van de statische prijslijst en zorg dat je prijzen dynamisch zijn. Bepaal je bodem (!), en ga dan aan de slag met jouw strategie: welke doelgroep past bij je, welke doelgroep bereik je, op welk moment wil je jouw gast een aanbieding doen en op welk moment wil en kan je de gast om een hogere prijs vragen? Onze marketingcollega’s van Prosuco denken graag met je mee over deze vraagstukken.

Een hoop aspecten dus om rekening mee te houden. Dat maakt het bepalen van de prijzen een flinke klus! Op dit vlak schieten wij je daarom graag te hulp met onze handige Dynamic Pricing tool. Een tool die een groot deel van de samenstelling van de prijzen volledig automatiseert. Afhankelijk van de bezettingsgraad én de periode tussen boekingsdatum en aankomstdatum, wordt de prijs automatisch verhoogd of verlaagd. In onze ogen een onmisbare tool voor iedere recreatieondernemer.

Wil je er meer over weten? Vraag ons ernaar!